banner dit drikkevand

Mit Drikkevand

Er det gode drikkevand ikke så selvfølgelig, som det burde? Nedenfor har vi samlet information om velkendte udfald, samt hvad du kan gøre.

Du er altid velkommen til at ringe til Kundeservice på tlf. 7693 0000.

Uden for normal åbningstid kan du kontakte Falck ved akutte hændelser - eks. brud på en vandledning. Falck kan kontaktes tlf. 7022 0366.

 

INTET vand - hvad gør du når?

 

Du har intet vand i hanen
1. Spørg naboerne, om de også mangler vand. Hvis problemet er isoleret til din ejendom, skal du kontakt en vvs-installatør.

2. Mangler nabohusstande også vand, og får i vand fra Arwos, skal du ringe til Arwos på tlf. 7693 0000. Ellers skal du kontakte dit lokale vandværk. Udenfor åbningstid ring til Falck på tlf. 7022 0366.

 

Du har koldt, men intet varmt vand i hanen. 
1. Problemet kan skyldes, at noget er galt med dit varmeanlæg. Får du fjernvarme, skal du kontakte dit fjernvarmeselskabet.

2. Har du ikke fjernvarme, skal du kontakte en vvs-installatør.

 

MISFARVET eller anderledes smag

 

Vandet er hvidt
Hvis dit vand er hvidt, skyldes det normalt luft i vandet. Prøv at fylde et glas med det hvide vand. Hvis der er luft i vandet, vil vandet blive klart nedefra og op, idet luften bruser af.

Luft i vandet er et forbigående fænomen, der er uskadeligt. Det kan forekomme, hvis der er kommet luft i ledningsnettet i forbindelse med reparationsarbejder.

Du kan se en video om det hvide vand her...

Vandet er rødbrunt
Hvis dit kolde vand er rødbrunt, misfarvet eller uklart, skyldes det forstyrrelser i ledningssystemet. Det kan for eksempel være reparationsarbejder på ledningsnettet, der får kalk og jern til at løsne sig fra ledningen.

Det er et forbigående problem, og vandet er ikke sundhedsskadeligt.

For at få rent vand igen, skal du lade alle vandhaner løbe, indtil vandet bliver klart. Det vil normalt vare et par minutter.

Hvis det kun er dit varme vand, der er misfarvet, er det sandsynligvis varmtvandsbeholderen, der er skyld i problemet. Også her skal du prøve at lade alle vandhaner løbe et par minutter.

 Du kan se en video om det røde vand her...

Smag af jern
Efter et større ledningsbrud kan vandet smage af jern. Arwos skyller efter et opstået brud, men der kan ligge nogle løsnede belægninger af jern og mangan i røret.

Det er forbigående og ikke skadeligt at drikke vandet.

 

Vasketøjet er rødt?
Hvis dit tøj er rødt, kan det skyldes, at der har været rust i vandet.

Du kan rense tøjet på følgende måde:
Du lægger tøjet i vand med 1 deciliter citronsyre for hver 10 liter vand. Efter 30 minutter vrider du tøjet og vasker det i en varm sodaopløsning med 3 deciliter soda for hver 10 liter vand. Herefter skyller du tøjet og færdigbehandler det som efter en normal vask.

 

LEDNINGSBRUD – Hvad gør du...

 

Ledningsbrud opdages ved at vandet mangler i hanen og eller fosser op på vejen gennem hul, revne eller stophane i vejen.

 

Mistanke om ledningsbrud (Vandet mangler)
1. Spørg naboerne, om de også mangler vand. Hvis problemet er isoleret til din ejendom, skal du kontakt en vvs-installatør.

2. Mangler nabohusstande også vand, og får i vand fra Arwos, skal du ringe til Arwos på tlf. 7693 0000. Ellers skal du kontakte dit lokale vandværk. Udenfor åbningstid ring til Falck på tlf. 7022 0366.

 

Ledningsbrud (Vand fosser på vejen)
1. Får i vand fra Arwos, skal du ringe til Arwos på tlf. 7693 0000. Ellers skal du kontakte dit lokale vandværk.

2. Udenfor åbningstid ring til Falck på tlf. 7022 0366.

 

Få en gratis sms ved udfald
Det kan være rart at vide, hvis et ledningsbrud lukker vandet i dit område, hvor du bor.

Derfor kan du gratis tilmelde dig en sms-ordning ved driftsforstyrrelsen. Er din telefon tilmeldt folkeregisteret, er du automatisk tilmeldt ordningen.

 

TILMELD eller afmeld SMS ved driftsforstyrrelser nær dig

Det kan være meget rart at vide, hvis der er problemer med ledningsnettet, der hvor du bor. Derfor kan du gratis tilmelde dig en SMS-ordning ved driftsforstyrrelser.

Via nedenstående modul kan du:

 

  • Tilmelde flere mobiltelefoner: Hvis du fx. ejer et sommerhus eller er vicevært, kan du med fordel tilmelde et mobiltelefonnummer for forbrugsadressen. Det gælder også, hvis du har firmatelefon, hemmeligt nummer eller taletidskort, da telefonen i så fald ikke vil være registreret på din bopæl.Samme telefon kan være tilmeldt på flere adresser – fx hvis du gerne vil have relevant information vedrørende både sommerhus og helårsbolig.
  • Tilmelde en e-mail adresse, hvis du foretrækker at få besked på mail.
  • Afmelde mobiltelefonnummer og/eller e-mail adresse. Det kan fx være, hvis du ikke ønsker, at dine børn skal modtage sms-beskeder fra Arwos.

Får du nyt mobilnummer, registreres det automatisk på din adresse, så du behøver ikke at gøre noget i den forbindelse, hvis du gerne vil modtage sms'er fra Arwos.

Du er altid velkommen til at kontakte vores Kundeservice på mail: kundeservice@arwos.dk Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller på telefon 7693 0000. Vi hjælper gerne med at til- og afmelde mobiltelefoner.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • tilmeld dig sms service
    Tilmeld dig SMS-service
  • ofte stillede spoergsmaal
    Ofte stillede spørgsmål
  • bibliotek
    Bibliotek
  • Priser
    Priser