banner kunderservice forstå din afregning

Forstå din regning

Her på siden finder du svar de hyppigste spørgsmål - både på skrift og video

Har du flere spørgsmål til din regning, er du altid velkommen til at kontakte Kundeservice på tlf. 7693 0000.

Du kan også se videoen "Hvordan virker a conto" her (eksternt link)


Ofte stillede spørgsmål

Hjælp til at forstå din regning

Nedenfor har vi lagt nogle pdf filer, her kan du se en forklaring til din regning.

Vejledning: Regningen åbner i et nyt skærmbillede, og rundt omkring på regningen kan du finde små runde grønne info- knapper eller I'er ud for nogle af de centrale punkter på din regning. Når du klikker på info- knappen eller holder musen over den, kommer der en tekstboks med en forklaring frem.

pdfEksempel med affald - spildevand

pdfEksempel med affald- drikkevand - tanktømning

Hvorfor har jeg ikke fået nogen afregning?

Årsagen kan være, at vi mangler din aflæsning, eller at din aflæsning er forkert. Der kan også være foretaget et målerskift, som vi ikke har fået oplysning om.

Du kan kontakte Arwos på mail: afregning@arwos.dk eller telefon: 7693 0000 med oplysninger om forbrugssted evt. kundenummer, målernummer samt måleraflæsning

Hvorfor betaler jeg fast bidrag for mit vand?

Der er en del faste udgifter forbundet ved at levere vand til jer forbrugere. Uanset, hvor meget vand i forbruger, så er udgifterne det samme til at drive vandværk og de over 300 kilometer vandledning.

Det fast bidrag går derfor til de faste udgifter, mens kubikmeterprisen varierer efter dit forbrug.

Hvorfor betaler jeg fast bidrag pr. stikledning?

Det er vandværket, som ejer og driver vandmålerne i dit hus. Men i langt de fleste tilfælde deles målerdata med Arwos. Dvs. at oftest er sådan, at du kun skal aflæse til enten Arwos eller dit vandværk.

Men Arwos skal betale for at få andel i den fælles drift. Det er dét, de 40 kr. pr stikledning går til. Arwos' drikkevandskunder kompenseres ved et tilsvarende fald i drikkevandsprisen.

De 40 kroner får dit vandværk, såfremt de er tilknyttet en aftale. Er dit vandværk ikke tilknyttet en aftale, går de 40 kroner til administration af ordningen. Der er nemlig forbundet en del bureaukrati med, når nogen skal have, og andre ikke skal.

Arwos’ drikkevandskunder kompenseres ved et tilsvarende fald i drikkevandsprisen.

 

Hvorfor er de sidste tre måneder af mit forbrug skønnet?

Arwos får aflæsningen fra mange vandværker den 30. september. Det betyder, at vi skønner de tre måneder af dit forbrug (oktober,
november og december).

Arwos' opgørelse følger nemlig kalenderåret. Forbruget for de sidste tre måneder af året skønnes ud fra de forudgående 9 måneders forbrug. Dermed bliver det så præcist som muligt.

Såfremt vi opkræver for meget eller for lidt i forhold til dit faktiske forbrug, vil det blive modregnet i næste års årsopgørelse

Tidligere fik du både et aflæsningskort fra dit vandværk og Arwos. Arwos har i 2014 indgået aftaler med mange vandværker, hvilket betyder, at vi kun forstyrrer dig en gang om året.

 

se bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.  Hvorfor skal jeg betale drikkevandsbidrag ?

Fra 1. januar 2012 indgår drikkevandsbidraget som en særskilt del af den statslige vandafgift. Bidraget er lovpligtigt, og indtægten er øremærket til finansieringen af den statslige grundvandskortlægning samt den kommunale indsatsplanlægning.

Hvordan får jeg ændret min á conto ?

Du kan ændre din á conto ved at sende en mail til afregning@arwos.dk med oplysning om forbrugssted (adresse), evt. kundenummer og den nye ønskede á conto for det kommende år.

liver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.  Hvad gør jeg hvis mit hus er solgt ?

Hvis du har solgt dit hus, kan du give Arwos besked ved at sende en mail til afregning@arwos.dk med oplysning om forbrugssted, evt. kundenummer og dato for salg af huset. Derudover skal vi også bede om en aflæsning af din vandmåler samt overtagelsesdato. Så sender vi en flytteopgørelse til dig og ny a conto til den nye ejer.

Hvordan får jeg mine penge ?

Har du indbetalt for meget til os, overfører vi pengene til PBS eller din Nem-konto. For at vi kan overføre pengene til din Nem-konto, har vi brug for dit cpr.nr.. Har du ikke allerede oplyst dit cpr.nr. til os, kan du gøre det her

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • bibliotek
    Bibliotek