Arwos genoptager tømning af genbrugsbeholderen fra den 30. marts

Fra mandag den 30. marts genoptager Arwos tømning af genbrugsbeholdere i Aabenraa Kommune. Læs hele pressemeddelelsen her

Pressemeddelelse udsendt den 25. marts kl. 12:11

Da Danmark blev lukkede ned den 11. marts indstillede forsyningsselskabet i Aabenraa Kommune, Arwos, tømningen af genbrugsbeholderen. Nu genoptager selskabet foreløbigt tømningen fra mandag den 30. marts.

– Den efterfølgende sortering af pap, papir og blød plast sker på et sorteringsbånd hos Arwos, hvor medarbejdere står tæt sammen i et lille rum. Da vi indstillede tømningen handlede det i første omgang om medarbejdernes sikkerhed. Nu har vi lavet et setup, som gør, at vi kan beskytte medarbejderne, og derfor genoptager vi tømningen, fortæller direktør Ole Damm.

Setuppet betyder, at færre medarbejdere sorterer affaldet, så afstandskrav etc. kan overholdes. Til gengæld er arbejdes der i to-holds skifte for at kunne følge med.

Stadig en ikke-kritisk funktion

Ole Damm understreger, at genbrugsbeholderen fortsat ikke er en samfundskritisk funktion. Det betyder, at hvis epidemien tvinger Arwos til at prioritere sine opgaver, vil man hurtigt kigge på tømningen af genbrugsbeholderen.

– Dagrenovation udgør en langt større sundhedsrisiko, hvis ikke det tømmes. Så hvis arbejdsstyrken hos skraldemændene reduceres på grund af sygdom eller karantæne, er det højst sandsynligt, at vi reducerer eller helt stopper med at tømme genbrugsbeholderen igen, siger Ole Damm.

Overvej hvad du putter i genbrugsbeholderen

Flere husholdninger har opmagasineret genbrugsaffald. Arwos medtager dog ikke ekstra sække i genbrugsbeholderen, som man kender det fra dagrenovation. Ekstra sække er nemlig ikke mulige at håndtere i den efterfølgende behandling og håndsortering. Derfor skal eventuelle poser tømmes ned i beholderen. Er pladsen trang opfordrer Ole Damm til, at man ikke propper genbrugsbeholderne, men i stedet prioriterer, hvad man vil af med.

– Pap fylder mange genbrugsbeholdere hurtigt op. Måske var det en idé at fylde en sæk med pap, som man kan aflevere på genbrugspladsen, når den åbnes igen. Det samme kunne man gøre med flasker eller dåser, uddyber Ole Damm.

Du finder en print-selv-sorteringsvejledning til genbrugsbeholderen her…

Hvad må komme i genbrugsbeholderen

• Tør og rengjort emballage
  • Tøm posen med flasker, dåser og aviser