Pressemeddelelse: Arwos tømmer ikke genbrugsbeholder under Corona-nedlukning

Arwos stopper tømningen af 240 liters genbrugsbeholdere fra og med mandag den 16. marts. Det sker som led i den nedlukning af den offentlige sektor, som myndighederne har iværksat.

Udsendt 13. marts kl. 12:50

Arwos stopper tømningen af 240 liters genbrugsbeholdere med udgangen af uge 11. Det sker som led i den nedlukning af den offentlige sektor, som myndighederne har iværksat.

– Vores opgave er pt alene at opretholde den mest nødvendige infrastruktur under størst mulig hensyntagen til vores medarbejdere. Her har tømning af dagrenovation førsteprioritet, hvorimod genbrugsaffaldet ikke udgør en sundhedsrisiko, hvis beholderen ikke tømmes, fortæller direktør Ole Damm.

Indsamling af genanvendeligt affald er ikke en for samfundet kritisk opgave. Ved at lukke for indsamlingen kan vi sende yderligere medarbejdere hjem fra indsamlingsleddet og fra sorteringsanlægget.

Fælles beholdere tømmes stadig

En 240 liters genbrugsbeholder er den standard af genbrugsbeholder, som står ved langt de fleste huse. Beholderen kan kendes på det mørkegrønne låg og skillevæggen i beholderen.
Større fælle genbrugsløsninger – eks. nedgravede beholdere og 600 liters containere – vil fortsat blive tømt. Det gør vi for at undgå, at affald bliver opmagasineret i det fri, og derved flyder affald i gaderne.

Forbrugerne i Aabenraa Kommune opfordres til fortsat at sortere det genanvendelige affald, selvom beholderen ikke tømmes pt.

– Vi ved, at hver uge er der 2.000-3.000 beholdere, som ikke bliver sat frem til tømning, fordi der stadig er kapacitet i spanden. Den kapacitet opfordrer vi folk til at bruge nu. Derudover kan man også være selektiv omkring, hvad man bruger genbrugsbeholderen til. Pap kan måske lægges til side, siger Ole Damm.

Når samfundet igen kører normalt igen, kan det opmagasinerede og sorterede affald afleveres på genbrugspladsen.

– Vi beklager de gener, som denne løsning vil give i de enkelte hjem. Vi håber på jeres forståelse, siger Ole Damm.

Nyt MobilePay sækkemærke

Har du mere husholdningsaffald, end der er plads til i skraldespanden?

Under normale omstændigheder vil du kunne købe et fysisk sækkemærke i vores genbrugsbutikker, der dog pt er lukket. Har du sækkemærker i gemmerne, kan du stadig benytte dem.

Har du ikke fysiske sækkemærker, har Arwos fået etableret en midlertidig løsning de næste 14 dage, hvor forbrugerne via MobilePay kan bestille et sækkemærke. Det koster 30 kr. pr sæk – samme pris som det velkendte fysiske sækkemærke.

1. Åben MobilPay appen
  2. Skriv det beløb, som svarer til det antal sække, som du vil stille. (1 sæk =30 kr., 2 sække = 60 kr. osv.)
  3. Send til tlf. nr. 46 70 76
  4. Skriv din adresse i kommentarfeltet
  5. ”Send penge”

Når du har fået kvitteringen for overførslen op på skærmen, kan du stille din sæk(ke) frem. Vær opmærksom på, at det kun gælder for næste tømning.

Har du spørgsmål om driften i Arwos under corona-nedlukning, kan du læse mere her…

13. juli 2020