Sluse og sikkerhed i top, når genbrugspladser åbner tirsdag

Lørdag eftermiddag meddelte myndighederne, at de har ændret deres anbefalinger, så genbrugspladser kan åbne fuldt ud og med fuld bemanding fra tirsdag den 31. marts 2020.

PRESSEMEDDELELSE udsendt den 28. marts kl. 19:16

– Det glæder mig, at myndighederne har revurderet deres anbefalinger. Vi er fluks gået i gang med at forberede en åbning på tirsdag, siger bestyrelsesformand Jens Wistoft, der fredag meddelte, at Arwos ville undersøge mulighederne for at åbne op.

I skrivende stund vil han gerne vente med at pege på, hvilke af Arwos’ fem genbrugspladser der åbner præcist hvornår på tirsdag.

– Mandag vil vi få et overblik over, hvor meget bemanding vi har til rådighed. Som en del af forlængelsen af nedlukningen af Danmark tidligere på ugen har vi bedt medarbejdere afspadsere og afholde ferie. Så vi har pt nogle ender, der skal nå sammen, forklarer Jens Wistoft.

Sikkerhed i højsædet

Myndighederne har opsat en stribe krav til sikkerheden i forbindelse med genåbningen. Det betyder, at der vil være en form for sluse, som sikrer, at der ikke kommer for mange ind på genbrugspladserne ad gangen.

– Det er stadig en alvorlig situation i Danmark, hvilket stiller helt særlige krav til at holde afstand og i højere grad servicere sig selv. Det vil være en stor hjælp, hvis forbrugerne sorterer hjemmefra, inden man kommer på genbrugspladsen. På den måde kan det glide hurtigere og uden overflødig kontakt med medarbejdere, siger Jens Wistoft.

Han peger også på, at det ikke vil være muligt at låne skovle og koste mv.

Mandag melder Arwos ud, hvilke pladser og hvad tid de åbner på tirsdag den 31. marts

2. juni 2020